Stres i Depresja

objawy i profilaktyka

STRES

Kłopoty finansowe, terminy w pracy, za mało snu, za dużo pracy, korki, kapryśny dzieciak, brak czasu na właściwe odżywianie… Można wymieniać w nieskończoność.

Stres jest wszędzie wokół nas, stał się nieuniknioną i wręcz normalną częścią naszego życia. Staje się on prawdziwym problemem gdy czujesz się przytłoczony przez otaczające Cię problemy, gdy nie potrafisz sobie z nim już radzić. Stres może doprowadzić do poważnych konekwencji. Według najnowszych badań, długie okresy stresu powodują wiele zmian biologicznych w naszym organizmie. Są to zmiany destrukcyjne, może pojawić się depresja, mamy również do czynienia z osłabieniem ukłądu odpornościowego, co z kolei może prawodzić do chorób serca, raka czy udaru mózgu.

Jeżeli żyjesz w ciągłym stresie powinieneś zadbać o to, żeby Twój organizm miał szansę na regenerację swoich sił witalnych. Dowiedz sie więcej o stresie; czym w istocie jest, jak go rozpoznać i jak z nim walczyć.

Dlaczego jesteśmy zestresowani?

Stres jest normalną reakcją na presję z zewnątrz. Ludzie zwykle reagują dwojako na sytuacje stresogenne – walczą z nimi lub od nich uciekają. Nasz organizm działający pod wpływem hormonów stresu sprawia, że serce pracuje szybciej, zwiększa się szybkość oddechu, mięśnie są napięte. W ten sposób ciało przygotowuje się do wzmożonej aktywności fizycznej. Dobrym przykładem na ten stan jest reakcja naszego ciała na wypadek samochodowy, w którym uczestniczymy. W jednej chwili stres doprowadza do tego, że otrzymujemy jakby dodatkową energię, aby wydostać się z samochodu a nawet pomóc innym. Stres stymuluje nasz organizm do działania. Taka forma stresu jest dobra dla naszego organizmu. Jednak czasami stres jest stanem bardziej emocjonalnym niż fizycznym lub nie ma możliwości uwolnienia napięcia fizycznego spowodowanego hormonami stresu.  Jeżeli stoisz w korku i wiesz, że spóźnisz się na ważne spotkanie, niewiele możesz zrobić aby uwolnić stres. Takie sytuacje prowadzą do koncentracji hormonów stresu w naszym ciele. Z biegiem czasu, stres może prowadzić do bólów pleców, głowy, wzrostu ciśnienia krwi, niestrawności, nadmiernego pocenia, problemów z sercem, drażliwości, stanów niepokoju. Może również przyczynić się do rozwoju takich chorób jak opryszczka, wrzody i choroby serca.

Co jest przyczyną naszego stresu?

Istnieją dwa rodzaje czynników powodujących stres. Czynniki zewnętrzne takie jak korki, śmierć kogoś bliskiego czy trudności finansowe, często są poza naszą bezpośrednią kontrolą. Czynniki wewnętrzne z kolei rozwijają się poprzez nasze własne cechy osobowości i sposób okazywania i przeżywania emocji. To jak i ile stresu odczuwamy zależy od naszej zdolności radzenia sobie z zarówno zewnętrznymi jak i wewnętrznymi czynnikami stresogennymi. Substancje chemiczne takie jak alkohol, kofeina, nikotyna, cukier, dodatki, narkotyki i zanieczyszczenie środowiska należą do kolejnych czynników które pozbawiają ciało energii i potęgują stres.

Jak można uniknąć stresu?

Stres jest nieuniknionym i naturalnym elementem życia. Więc nie ma sposobu, aby zapobiec mu całkowicie. Jednakże istnieją różne techniki zarządzania stresem, które mogą zmniejszyć wpływ stresu na nasze życie. Co więc można zrobić aby lepiej radzić sobie ze stresem? Musisz nauczyć się go rozpoznawać. Należy również unikać takich substancji jak alkohol, narkotyki oraz nikotyna. Obniżają one zdolności organizmu do radzenia sobie ze stresem.

Zadaj sobie następujące pytania:

  • Czy jesteś osobą, która lubi mieć wszystko pod kontrolą? Czy nalegasz aby wszystko było zawsze robione na Twój sposób?
  • Czy masz problemy ze snem, szczególnie w noc poprzedzającą jakieś ważne wydarzenie? Czy często zamartwiasz się tym co przyniesie jutro?
  • Czy potrafisz okazywać swoje emocje?
  • Czy czujesz się przytłoczony przez liczbę zadań, które musisz wykonywac każdego dnia?

Jeżeli jesteśmy w stanie rozpoznać nasze osobiste reakcje fizyczne i psychiczne na stres, to jest to połowa sukcesu. Możemy wtedy redukować negatywne efekty, jakie stres wywiera na nasze życie. Gdy będziemy zaprzeczać istnieniu stresu, lub starać się go nie zauważać w nadziei, że w końcu minie, jest bardziej prawdopodobne, że zamiast osłabiać skutki stresu będą one coraz silniejsze.

Fizyczne objawy stresu to suchość w ustach, napięte mięśnie szyi, ramion i pleców, przewlekłe dolegliwości pleców, bóle głowy, niestrawność, drżenie, tiki mięśni, bezsenność i zmęczenie. Emocjonalne objawy to trudności z koncentracją, uczucie napięcia, drażliwość, impulsywne zachowania, trudności w podejmowaniu decyzji, negatywne myślenie, niepokój, depresja lub poczucie zaniżonej wartości. Stres wpływa na intensyfikację przyjmowania używek; papierosów, alkoholu, narkotyków.

Należy łagodzić stres zanim stanie się on naszym problemem. Sposoby łagodzenia stresu to między innymi:

  • Wysiłek fizyczny, czy jest to joga, tenis, turystyka piesza czy taniec, może przeciwdziałać koncentracji hormonów stresu w organizmie i powoduje ogólne rozluźnienie układu nerwowego.
  • Rozluźnienie psychiczne możemy osiągnąć słuchając muzyki, czytając książki, medytując – zwiększając rolę wypoczynku w naszym życiu.
  • Rozmawiaj o sytuacjach powodujących stres z bliskimi, przyjaciółmi, rodziną. Nie duś w sobie swoich preblemów.
  • Zdrowe odżywianie to klucz do sukcesu. Stres niszczy nasz układ odpornościowy, może doprowadzić do chorób serca i wrzodów. Zmiana diety, np. ograniczenia kawy i innych napojów zawierających kofeinę może zmniejszyć naszą nerwowość, niepokój, bezsenność. Również spożywanie produktów pełnoziarnistych pobudza produkcję serotoniny, neuroprzekaźnika mózgu, który wpływa na nasze dobre samopoczucie.
  • Suplementacja diety w ważne dla naszego układu nerwowego i immunologicznego witaminy i minerały.

Na mojej stronie znajdziecie wiele informacji o stresie, o tym jak z nim walczyć i jak go rozpoznawać.

Wykorzystane źródła: materiały Stress, Anxiety, & Depression Resource Center